Dakarrallys historia kan spåras tillbaka till rallysportens tidiga dagar. Evenemanget hölls första gången 1970-talet och kallades ursprungligen Tour de France Auto. Det skapades som ett sätt att öka populariteten för den då nya rallysporten och för att främja franska tillverkare. Loppet blev snabbt populärt och 1973 hade det blivit ett av de viktigaste rallytävlingarna i världen.
Loppet fortsatte att öka i popularitet under 1970- och 1980-talen och lockade några av de största namnen inom motorsporten. År 1986 inträffade dock en tragedi när Henri Toivonen och hans medförare Sergio Cresto miste livet under tävlingen. Detta ledde till en omfattande omprövning av evenemanget förkortades så småningom och döptes om till Dakarrallyt.
Trots förändringarna fortsatte tävlingen att vara enormt populär och är fortfarande en av de mest ikoniska tävlingarna inom motorsport som ofta gav väldigt oväntade lotto-resultat. Det fortsätter att locka de största namnen inom sporten och följs av miljontals människor runt om i världen.
Utvecklingen av Dakarrallyt
Äventyret började redan 1977, när Thierry Sabine körde vilse på sin motorcykel i den libyska öknen under Abidjan-Nice-rallyt. När han räddades från sanden så återvände han till Frankrike fortfarande förälskad i detta landskap som han fick uppleva och lovade sig själv att han skulle dela sin fascination med så många människor som möjligt. Han kom på en rutt som började i Europa, fortsatte till Alger och korsade Agadez innan han slutligen avslutade vid Dakar. Grundaren myntade ett motto för sin inspiration: “En utmaning för dem som reser dit. En dröm för dem som stannar kvar.” Sedan dess har Paris-Dakar, ett unikt evenemang utlöst av äventyrsanda, öppet för alla förare och som bär ett budskap om vänskap mellan alla involverade, rallyt har aldrig misslyckats med att utmana, överraska och upphetsa. Under nästan trettio år har rallyt genererat otaliga sport- och mänskliga berättelser. Och alla vet om man vill ha de bästa resultaten så gällde det att förbereda sig själv väldigt väl. Men precis som kenoresultat så handlade det ibland mer om tur istället för skicklighet vilket fortsätter att göra tävlingen ännu mer lockande.
De största ögonblicken i Dakarrallyns historia
Dakarrallyt har sett sin beskärda del av otroliga ögonblick genom åren. Här är bara några av de mest minnesvärda:
- År 1970 hölls det första Dakarrallyt någonsin. Det kallades ursprungligen Tour de France Auto och skapades som ett sätt att öka rallysportens popularitet.
- År 1986 inträffade en tragedi när Henri Toivonen och hans medförare Sergio Cresto miste livet under tävlingen. Detta ledde till en stor omprövning och evenemanget förkortades så småningom och döptes om till Dakarrallyt.
- År 2001 ställdes tävlingen in på grund av politisk instabilitet i Senegal. Detta innebar att det för första gången måste köras helt i Europa.
- År 2004, vann loppet för första gången av en kvinna. Den franska föraren Michele Mouton slutade före de andra grupperna och tog hem segern.
De mest ikoniska bilarna i Dakarrallyt
Dakarrallyt har sett några otroliga bilar genom åren. Här är bara några av de mest ikoniska:
- Lancia Stratos: Stratos var en av de mest framgångsrika rallybilarna genom tiden och dominerade 1970-talet. Den vann Dakarrallyt 1977 och 1978.
- Citroen C4 WRC: C4 WRC var den dominerande kraften i rallyt under några år och vann Dakarrallyt 2009 och 2010.
- Mini Countryman WRC: Countryman debuterade i Dakarrallyt 2012 och väckte genast uppståndelse. Sedan dess har den varit en vanlig följeslagare, och Nasser Al-Attiyah vann tävlingen 2013.