Rally är en form av motorsportstävling som körs på så kallade “specialsträckor” och “transportsträckor”. Tävlingen går ut på att ta sig fram genom varierande terräng till mål på kortast tid. Till skillnad från andra kategorier inom motorsport finns det, utöver föraren, även en kartläsare med i bilen. Men i vilka hastigheter uppkommer rallybilar och hur klarar de av detta?
Rallybilar är specialdesignade fordon byggda för att vara snabba och lättmanövrerade i olika typer av terräng. Deras utformning är särskilt anpassad för just detta genom att bilarna är lätta, aerodynamiska och har en mycket låg tyngdpunkt. Den låga tyngdpunkten är essentiell för fordonets utformning då detta förhindrar bilen från att välta trots sin lätta vikt. Vidare hjälper fordonets aerodynamiska utformning bilen att nå hastigheter på upp till 140 kilometer i timmen, (87 mph) även på grövre och svåra ytor.
För att klara av höga hastigheter är rallybilar konstruerade med ett lättviktschassi för att hålla tyngden låg och motorn är placerad framtill för att överföra kraften till däcken smidigare. Även däcken är särskilt utformade för att klara av de olika underlag som förekommer under loppet. Till sist är rallybilen utformad med ett antal säkerhetsåtgärder. Dessa inkluderar förstärkta överrullningsburar, starkare upphängningssystem, robusta bromsar med mera. Alla dessa komponenter samverkar tillsammans för att skapa en lätt, aerodynamisk och snabb bil.